1. Inventarisatie locaties
Verkeerstellingen starten met het inventariseren van alle locaties: wat is het beste punt om te meten; wat is er nodig aan verkeersmaatregelen; in welke volgorde kunnen de locaties het best uitgevoerd worden.
Deze inventarisatie wordt ingevoerd in onze software en dient als basisinformatie tijdens installatie, controle en rapportage.
2. Preparatie DataTubes
De DataTubes zijn precisie instrumenten die voor alle verkeerstellingen opnieuw gekalibreerd en getest worden. Voor iedere meting wordt de batterij vervangen door een nieuw exemplaar zodat deze de volledige meetperiode blijft functioneren. Tenslotte wordt iedere DataTube waterdicht afgemonteerd en getest op waterdichtheid. Voor de eerste installaties worden ze tevens voorzien van een montagebus zodat dit niet hoeft te gebeuren tijdens de werkzaamheden op de weg.
Hierna worden de DataTubes in een slaapstand gezet zodat het stroomverbruik minimaal is voor transport of tijdelijke opslag.
3. Installatie
Na alle voorbereidingen kunnen de DataTubes geïnstalleerd worden. Omdat dit op de rijbaan dient te gebeuren is de voorbereiding in dit geval belangrijker dan bij verkeerstellingen met telslang of radar.
Er is speciale software ontwikkeld om installatie zo soepel mogelijk en met minimale kans op fouten uit te voeren.
4. Synchronisatie en controle tijdens verkeerstellingen
Gedurende de verkeerstellingen is het noodzakelijk om deze iedere paar dagen te bezoeken. DataTubes werken geheel afzonderlijk en pas bij het verwerken van de gegevens wordt de data verwerkt tot verkeersgegevens. Om voldoende nauwkeurigheid te kunnen garanderen dienen de klokken exact synchroon te lopen, hiervoor is af en toe synchroniseren nodig.
Tijdens deze synchronisatie is het ook mogelijk het functioneren van iedere DataTube te controleren. Wanneer een DataTube binnen een cluster niet meer perfect functioneert kan deze eenvoudig vervangen worden. Uitval van enkele DataTubes binnen een cluster levert in de meeste gevallen geen enkel probleem op. Op plaatsen waar vervangen niet mogelijk is, kan er eventueel voor gekozen worden bij installatie extra reserve DataTubes te plaatsen.
De controle kan gebeuren door er tot 70km/h overheen te rijden.
5. Demonteren DataTubes
Na afloop worden de DataTubes uit de montagebus geschroefd. De montagebus blijft achter in het wegdek en wordt opgevuld met een dummy. Deze dummy kan later weer eenvoudig vervangen worden door een DataTube. De installatie verloopt dan sneller en de verkeerstellingen worden op exact dezelfde wijze herhaald.
6. Uitlezen en verwerken ruwe data
De DataTubes worden nu weer geopend om de batterij te verwijderen. Het geheugen wordt uitgelezen, de TrafficTube wordt getest en gekalibreerd. Indien nodig wordt er ook onderhoud op uitgevoerd.
De ruwe gegevens worden verwerkt tot voertuiglijsten en een kwaliteitsrapportage. Tijdens deze stap worden ook de gegevens die in het veld ingevoerd werden gecontroleerd.
7. Rapportage
Het eindresultaat van alle verkeerstellingen is een rapportage. De vorm hiervan is afhankelijk van de wensen van de klant. Het is mogelijk standaard rapportages te genereren met overzichtstabellen en grafieken. Deze rapportages kunnen verschillende modules bevatten waaronder bijvoorbeeld een oversteekbaarheidsmeting.
Het is ook mogelijk de voertuiglijsten in een formaat weg te schrijven zodat deze in een bestaand systeem opgenomen kunnen worden.