Gemeten per voertuig:
- Exact tijdstip
- Snelheid
- Lengte
- Rijbaan
- Rijrichting
- Hiervan afgeleide gegevens
Na afloop van een meting blijven de montagebussen in het wegdek achter. Hierdoor kan een meting exact herhaald worden.
De TrafficTube hoeft niet ingesteld of afgeregeld te worden. Ook hierbij kan dus geen verschil in meting onstaan.
Een meting is achteraf controleerbaar. Naast de meetgegevens ontvangt u ook een kwaliteitsrapport over het verloop van de meting.
Het is zelfs mogelijk de gegevens in een video te tekenen.
De TrafficTube bestaat uit een aantal afzonderlijke, geheel onafhankelijke sensoren (DataTubes). Tijdens de meting slaan deze alle veranderingen in de omgeving op. Deze veranderingen worden na de meting verwerkt tot voertuigpassages.
Voor deze werkwijze is een zeer nauwkeurige klok nodig die gelijk gezet wordt met de absolute wereldtijd. Hierdoor is van ieder voertuig ook het exacte tijdstip van passage bekend.
Door deze werkwijze zijn standaard gegevens zoals tijdstip, snelheid, lengte, rijbaan en rijrichting bekend. Deze informatie is per voertuig bekend en zodoende kunnen er ook eenvoudig afgeleide metingen uitgevoerd worden. Voorbeelden zijn volgafstand en het meten van hiaten (gaten in de verkeersstroom). Met deze informatie kan bijvoorbeeld de oversteekbaarheid gemeten worden.
Active Roads kan enkele standaard rapportages leveren. We werken ook samen met andere partijen die deze informatie nog verder kunnen verrijken.
Vaak worden tijdelijke metingen herhaald. Bij wijziging van een verkeerssituatie kan er gekozen worden voor een nulmeting en één of meerdere metingen achteraf. Ook kan een tijdelijke meting onderdeel zijn van een doorlopende monitoring.
De TrafficTube maakt herhalen van een meting eenvoudig: bij de eerste installatie wordt een montagebus in het wegdek gelijmd. De gaten die na de meting overblijven worden gevuld met een dummy die op een later tijdsstip weer vervangen kan worden door een DataTube. Door gebruik te maken van de eerdere posities wordt de meting onder dezelfde condities herhaald en zijn de werkzaamheden snel uit te voeren.
Gedurende de meting worden de GPS posities opgeslagen zodat ook na langere tijd de montagebussen eenvoudig terug te vinden zijn.
DataTube tijdens meting
Montagebus
Metingen met de TrafficTube zijn achteraf controleerbaar. De normale gang van zaken bij verkeersmetingen is dat er een meetinstrument geplaatst wordt, hieruit komen gegevens die veelal niet controleerbaar zijn. Een instrument is eenmalig vrijgegeven voor een beperkt aaantal locaties of de specificatie van de fabrikant wordt voor waarheid aangenomen. Vaak is het ook nodig ter plekke de gevoeligheid, hoek of afstand tussen bijvoorbeeld telslangen in te stellen.
De mogelijkheden om de juistheid van de meting achteraf te bepalen zijn vaak beperkt. De instellingen van de apparatuur kan opgeslagen worden en er kunnen foto’s gemaakt worden van de meetlocatie met de geïnstalleerde apparatuur. Effecten van de omgeving op de meetnauwkeurigheid, verstoringen in de verkeersstroom of eventuele defecten in de apparatuur zijn lastiger te onderzoeken.
Bij een TrafficTube meting is de exacte meetpositie op verschillende manieren vastgelegd. De meest simpele vorm zijn natuurlijk de montagebussen in het wegdek. Tot het vervangen van de toplaag zullen deze ondubbelzinnig de meetlocatie vastleggen. Tijdens de meting worden de klokken regelmatig gesychroniseerd. Voor een nauwkeurige klok wordt een GPS ontvanger gebruikt. Iedere keer dat er contact is met de DataTubes wordt op deze manier ook de locatie opgeslagen. Er is dus nooit meer verwarring over positie van het meetpunt t.o.v. bochten, drempels, zijwegen enz.
De TrafficTube berekent per voertuig de lengte en snelheid tot op enkele cijfers achter de komma. Hierdoor is een statische controle op de gegevens mogelijk. Lengte wordt bepaald aan de hand van snelheid. In een meetvak zal per weekdag de verdeling van lengtes hetzelfde zijn. Door te kijken naar de gemeten lengtes kunnen verstoringen in de meting snel gevonden worden.
Zelfs wanneer een meting perfect uitgevoerd is, kan het gebeuren dat de verkeersstroom afwijkend is. Dit kan komen door wegwerkzaamheden, evenementen of ongevallen. Doordat iedere DataTube in het cluster geheel onafhankelijk werkt kan eenvoudig bepaald worden of een eventuele verstoring in de verkeersstroom zit of dat dit te maken heeft met een meting. Wanneer alle DataTubes in het cluster dezelfde afwijking vertonen is er echt iets in de verkeersstroom geweest. De TrafficTube meet per rijstrook en zodoende is vaak de oorzaak te achterhalen. Bijvoorbeeld doordat bij werkzaamheden de hoeveelheid verkeer voor de andere rijstrook toeneemt met de hoeveelheid verkeer is voor de rijstrook die ineens geen gegevens levert. Ook zijn evenementen meestal zichtbaar doordat er een piek ‘heen’ en dezelde piek ’terug’ waar te nemen valt.
Inherent aan het werkingsprincipe van de TrafficTube zijn er nog meer mogelijkheden om de meting te valideren. Ieder voertuig wordt op een aantal posities gedetecteerd. Het tijdsverschil tussen deze posities is een maat voor de snelheid. Wanneer het voertuig een constante snelheid heeft (dit is meestal het geval), kan er een rechte lijn getrokken worden tussen deze punten. De afwijking van deze rechte lijn is een mate van onnauwkeurigheid. Ook fouten bij het opmeten van de posities komen op deze manier tevoorschijn (en kunnen dan alsnog juist opgemeten worden omdat de montagebussen nog aanwezig zijn).
Onder normale omstandigheden zal iedere DataTube in het cluster iedere voertuig detecteren. De mate waarin de DataTubes ten opzichte van elkaar en van het aantal gemeten voertuigen verschillen is weer een maat voor de nauwkeurigheid.
Één aspect kan niet uit de gegevens herleid worden: Het aantal volledige “false negatives”: Het aantal voertuigen dat door geen van de DataTubes gezien is. Dit zijn bijvoorbeeld motoren en voertuigen exact tussen rijstroken (zie de pagina over locaties). Wanneer dit speelt, is het op locaties waar alternatieven ook een lage nauwkeurigheid zullen hebben. In deze gevallen is het mogelijk gedurende enkele perioden tijdens de meting een camera mee te laten lopen en handmatig correctiefactoren te bepalen. Doordat de meetgegevens in deze beelden ingetekend kunnen worden is een dergelijke correctie relatief eenvoudig uit te voeren.
Mocht er na al deze mogelijkheden toch nog twijfel bestaan over bepaalde detecties of perioden kan Active Roads de ruwe sensordata bestuderen om incidenten nader te bestuderen.
Met de TrafficTube zijn nieuwe metingen mogelijk. De toepassingen die momenteel ontwikkeld zijn beperken zich tot het terugbrengen van de gegevens tot een meetpunt. In feite meet de TrafficTube over een wegvak.
Dit biedt mogelijkheden om verkeer beter dan ooit in kaart te brengen. De lengte van een meetvak is onbeperkt, hierdoor kan verkeer zeer nauwkeurig over een langere afstand gemeten worden. Optrekken/afremmen en volgafstand kunnen zo bijvoorbeeld gemeten worden.
Door de zeer nauwkeurige klok is het ook mogelijk de meetgegevens te combineren met dynamische verkeersmaatregelen zoals bijvoorbeeld slimme oversteekplaatsen. Indien deze systemen geen nauwkeurige klok hebben kan onze technologie hiervoor toch een mogelijkheid bieden.
Een enkele DataTube is perfect in staat intensiteiten te meten. Dit biedt ook mogelijkheden om op een eenvoudige manier intensiteiten in een wegennet in kaart te brengen.
Een andere mogelijkheid is een wachtrijmeting. De DataTube detecteert zowel stilstaande als rijdende voertuigen. Dit maakt het mogelijk bijvoorbeeld wachttijden of wachtrijen te meten.
Neem gerust contact met ons op om speciale mogelijkheden verder te bespreken!