TrafficTube veelgestelde vragen

Is de TrafficTube ook geschikt om binnen de bebouwde kom in te zetten?

De meeste voorbeelden op de site betreffen provinciale wegen. Dit is niet omdat de TrafficTube meer geschikt is voor dit soort wegen, maar puur omdat het een nieuw product betreft en de meeste metingen tot nu toe op provinciale wegen hebben plaatsgevonden.

Sommige van de wegvakken van provinciale wegen liggen in de bebouwde kom, ook is er op andere plekken binnen de bebouwde kom gemeten. Meten binnen de bebouwde kom is vaak zelfs makkelijker omdat er minder verkeersmaatregelen nodig zijn.

De TrafficTube werkt optimaal wanneer verkeer op een vaste plek binnen de rijstrook rijdt met een constante snelheid. In veel gevallen zijn deze punten wel te vinden. Indien dit niet mogelijk is kan de nauwkeurigheid wat afnemen maar zal nog altijd veel beter zijn dan een telslang of radar.

Ook is de TrafficTube ongevoelig voor fietsers, deze zullen dus geen invloed hebben op de meting van voertuigen.

Op de pagina voorbeeld locaties zijn ook een aantal situaties binnen de bebouwde kom opgenomen.

Is de TrafficTube vandalisme bestendig?

De TrafficTube is ontworpen om voortdurend overreden te worden door zware voertuigen. De gemiddelde vandaal op sportschoenen is dus geen enkel probleem. Ook zitten ze midden in een rijstrook waar verkeer overheen rijdt wat niet een ideale werkplek is voor de gemiddelde vandaal.

Een belangrijk voordeel van de TrafficTube m.b.t. vandalisme is de onzichtbaarheid. Afhankelijk van het wegdektype en weersomstandigheden zijn ze zelfs af en toe niet te zien op een meter afstand. Enkel gedurende de 10 minuten durende installatie is te zien dat er iets gebeurt.

Een telslang levert overlast voor omwonenden die daarom de dropveter wel eens in kleinere stukjes willen snijden. Een telradar bevat een leuke bromfietsaccu en een handig koffertje en heeft zodoende ook wat aantrekkingskracht. De TrafficTube geeft geen overlast, bevat geen leuk-voor-thuis onderdelen en is zonder speciaal gereedschap niet te verwijderen.

Waar is de TrafficTube in te zetten?

De TrafficTube is zeer flexibel en kan op veel locaties ingezet worden. Wel is (zoals bij elk systeem) de ene locatie geschikter dan de andere.

De meest geschikte locaties zijn waar het verkeer in een duidelijke rijstrook rijdt met een constante snelheid en de lucht zichtbaar is (niet onder brug/viaduct).

Minder geschikt zijn locaties met stilstaand verkeer, bochten, onder viaducten of verkeer dat wisselt tussen rijstroken. Ondanks dat de meting hier minder goed verloopt, is de meting nog steeds veel beter dan alternatieve methodes wanneer het van belang is snelheid, intensiteit en categorie te meten.

Meer informatie kunt u binnenkort vinden op onze pagina met voorbeeldlocaties.

Onstaat er schade aan het asfalt?

De TrafficTube wordt in het asfalt gemonteerd door een gat van 22mm en 15cm diep te boren. Na afloop wordt het gat dichtgemaakt met een dummy die er weer uitgeschroefd kan worden voor herhaalmetingen.

Er zijn een aantal maatregelen getroffen in het ontwerp waardoor er tot nu toe nog geen enkele vorm van schade is gevonden. Ook niet bij locaties met kwetsbaar asfalt en veel verkeer. Meer hierover kunt u lezen bij effect TrafficTube op asfalt.

Ik mag geen telslang vastspijkeren. Kan ik de TrafficTube wel gebruiken?

Veel wegbeheerders staan het vastspijkeren van een telslang niet toe. Bij dit vastspijkeren blijft er een gat/beschadiging in het asfalt achter. Dit gat zal vollopen met water dat bij vorst uitzet en het asfalt beschadigd. Ook zal het inbrengen van een spijker spanning introduceren in het wegdek wat de basis kan vormen voor scheuren.

Bij plaatsing van de TrafficTube wordt een gat geboord, hierdoor ontstaan geen spanningen in het wegdek. In dit gat wordt een montagebus gelijmd en na afloop van de meting wordt in dit gat een dummy geplaatst die het gat waterdicht afsluit.

De TrafficTube is al veelvuldig gebruikt en enkele locaties (>100 gaten) worden jaarlijks bezocht om te kijken wat het effect is van de TrafficTube op het wegdek. Zelfs na vier jaar is er geen enkele vorm of begin van vervolg schade geconstateerd.

Wat kost een meting?

De kosten voor een verkeerstelling bestaan voornamelijk uit de voorbereidingen en controle van de TrafficTube gedurende de meting. Afhankelijk van de manier waarop u de TrafficTube inzet zijn de kosten anders.

Voor installatie/verwijderen spelen uiteraard de kosten voor de afzetting mee. De richtprijzen hieronder zijn dan ook exclusief de kosten van de afzetting.

Wanneer u het volledig als dienst afneemt (van draaiboek tot rapportage) zijn de kosten ca € 250,- per rijstrook.

Wanneer u enkel de installatie uit laat voeren en controle, demontage en rapportage zelf uitvoert zijn de kosten ca € 150,- per rijstrook

Wanneer u zelf de installatie uitvoert of de meting op een eerdere locatie herhaalt en zelf alle zaken uitvoert zijn de kosten ca € 60,- per rijstrook

Meer informatie is te vinden bij de informatie over aanschaf.

Kan ik de TrafficTube ook kopen?

Ons beleid is dat iedereen de TrafficTube in kan zetten naar eigen wens. Dit kan in de vorm van een dienst maar ook in eigen beheer.

Om de DataTubes te prepareren voor een meting is specialistische kennis en apparatuur nodig. Ook kunnen ze beschadigd raken tijdens een meting waarna onderhoud noodzakelijk is.

Afhankelijk van uw wensen en mogelijkheden zijn er verschillende opties om de TrafficTube geheel of gedeeltelijk in eigen beheer in te zetten. Het concept is dat bij aanvang van een meting Active Roads de DataTubes prepareert. Na afloop lezen wij ze ook weer uit en leveren we u de meetresultaten. Dit kan in ruwe vorm of rapportages.

Afhankelijk van uw wensen kunt u installatie/controle/verwijderen/rapportage al dan niet in eigen beheer uitvoeren. Meer informatie hierover is te vinden op de pagina aanschaf

Wat kan de TrafficTube niet?

Geen enkel systeem om verkeer te meten is perfect en toepasbaar voor alle metingen.

De TrafficTube is waarschijnlijk het meest nauwkeurige systeem wanneer over een periode van 2-3 weken snelheid, intensiteit en categorie gemeten dient te worden. Voor andere metingen zoals reistijdmetingen, fietstellingen zijn andere systemen geschikter. Categorisatie gebeurt aan de hand van lengte meting. Deze is zeer nauwkeurig (afwijking bij 12m is in 80% <30cm, onder werkelijke omstandigheden). Wanneer snelheid en intensiteit niet van belang zijn kan ANPR betere informatie leveren. Een zwaktes is de detectie van motorrijders. deze worden enkel gezien wanneer ze in het midden van de rijstrook rijden. In de praktijk wordt ongeveer 25% van alle motorrijders gedetecteerd. Een andere zwakte is verkeer dat van rijstrook wisselt. In de praktijk wordt 80% van het wisselend verkeer gedetecteerd. Alternatieven zoals de telslang en radar zullen op deze punten beter functioneren maar zijn op andere punten veel onnauwkeuriger. De TrafficTube is een nieuw systeem dat nog veel ruimte biedt voor verbetering. De detectielus, radar en telslang bestaan al decennia. De TrafficTube pas enkele jaren en biedt nu al in veel gevallen een betere performance!! Op onze pagina met voorbeeld locaties kunt u aan de hand van video’s zelf de performance van de TrafficTube evalueren.

Wat is ‘coulisseneffect’ ?

Coulisseneffect is het afschermen van een radar of camera detectiezone door hoge voertuigen.

Wanneer een camera of radardetector niet boven maar naast de weg gemonteerd is, zullen hoge voertuigen andere rijstroken uit het ‘zicht’ onttrekken. Dit effect kan opgevangen worden door de camera of detector hoger te plaatsen. Dit geeft echter weer een grotere kans op trillingen door wind.

De TrafficTube meet per rijstrook en is hierdoor totaal ongevoelig voor verkeer op andere rijstroken.

Een typisch voorbeeld is te zien in deze video

De rijbaan moet afgezet worden, brengt dit geen hoge kosten met zich mee?

De TrafficTube wordt in het midden van de rijbaan gemonteerd. Om dit veilig te kunnen doen is er afhankelijk van de situatie een andere ploegsamenstelling nodig.

Wanneer het gaat om locaties binnen de bebouwde kom kan volstaan worden met eenvoudige maatregelen. Bijvoorbeeld een afzethek en bestelbusje. Voor locaties op autowegen is de ploeg groter (botsabsorber, voorwaarschuwingsborden en werkvoertuig). Hoe groter de ploeg, des te hoger de kosten per uur. Een grotere ploeg kan ook sneller werken waardoor de ‘productie’ hoger ligt. Inzet van verkeersregelaars maakt de overlast minimaal en maakt het ook mogelijk flexibel om te gaan met lokale omstandigheden.

Een eerste installatie duurt wat langer, maar met name het verwijderen en herhalen van een meting gaat zeer snel. Dit is letterlijk binnen enkele minuten gedaan. Doordat dit zo snel verloopt kan meestal ook volstaan worden met minder maatregelen. Zelfs op provinciale wegen in onoverzichtelijke locaties is het verwijderen veilig uit te voeren met enkel een botsabsorber, een verkeersregelaar en een werker.

Een goed draaiboek is in deze gevallen extra belangrijk. Richttijden voor een provinciale weg met 2 rijstroken:
– Eerste installatie (inclusief plaatsen en verwijderen voorwaarschuwingen (2x), beveiliging met botsabsorber): 30 minuten
– Demontage (zonder voorwaarschuwingen, enkel bots en verkeersregelaar): 10 minuten
– Verplaatsing tussen 2 meetlocaties: 1.5x de ‘TomTom’ tijd.

Per extra rijstrook komen er 10 minuten bij voor installatie en 2 minuten voor demontage.

Deze richttijden zijn in de praktijk bewezen tijden waarbij er ook nog marge ingebouwd is voor een kop koffie of een tegenvaller. De TrafficTube installeren op 9 Locaties verspreid over 100km in een tijdsvak van 10:00 tot 16:00 is probleemloos uit te voeren.

Meer informatie is te vinden op de pagina’s Installatie en verloop metingen

Uw vraag over de TrafficTube staat er niet bij?

Dan kunnen we u waarschijnlijk op een van onderstaande manieren helpen

Zoeken op site

Door op het vergrootglas links in het menu klikken kunt u de gehele site doorzoeken.

Stel uw vraag

Stel direct uw vraag over de TrafficTube via het reactie formulier onder deze pagina.

Naam en E-mail zijn optioneel en zichtbaar voor alle bezoekers.

Contact

U kunt ons bellen, mailen en schrijven!

Al onze gegevens vindt u op de contactpagina.

2 antwoorden
    • ActiveRoads zegt:

      Beperking is ofwel de batterij of het geheugen. Bij extreem intensief en langzaam verkeer zal het geheugen na 2 weken vol zijn. Onder normale omstandigheden is het geheugen ruim voldoende voor 3 of meer weken.

      De gemiddelde batterij heeft voldoende energie voor 3-4 weken. Batterijen hebben echter de eigenschap dat een klein deel (veel) eerder uitvalt. Na 2 weken valt ca 1% af. Na 3 weken valt ca 10% af.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.